83 ستون

از یکی از میدونای اصلی شهر تا کوچه ما یه خیابون هست که حدود 80 تا چراغ برق (توجه کنید چراغ برق نه تیر برق) داره. روی اکثر این تیرها عکس یه شهید به همراه اسمشه. یه نکته عجیب مدتیه ذهنمو مشغول کرده.کبوترا هر روز حدودای ساعت 9 صبح تا 3 بعدازظهر فقط و فقط برای نشستن روی یه دونه از این تیر ها باهم دعوا میکنن. یه مدت فکر میکردم شاید این تیر نزدیک خونه ای هست که صاحب خونه براشون غذا میریزه اما اینجوری نیست یه مغازه دار که برای کبوترا دونه میریزه شاید فقط 6 تا کبوترو دور مغازش اونم برای حدود 10 دقیقه جمع کنه.بعدش همه از جلوی مغازش میرن. پس این همه کبوتر برای نشستن روی اون تیر چراغ چرا باهم دعوا میکنن؟

حتی ستون روبروی نونوایی هم به دقت نگاه کردم ببینم کبوترا اونجا منتظر نون خرد ریخته شده روی زمین میشینن یا نه که متوجه شدم یه دونشونم این کارو نمیکنن. گفتم شاید جهت وزش باد جوریه که باید اینجوری بشینن دیدم جهت وزش بادم تو همه ستونا شرایطش یکسانه. ستون کنار پارکم خالی از کبوتره. این اصلا با منطق جور در نمیاد. خیلی عجیبه برام. الان تنها چیزی که ذهنمو مشغول کرده اینه که نکنه اون شهیدی که عکسش زیر اون ستون کبوتراست آدم خاصیه. امروز اسمشو حفظ کردم گوگل کنم ببینم کیه ولی الان اسمش یادم رفته. به عکسش میخورد شهید مدافع حرمه.

شایدم من دارم اشتباه میکنم و نشستنشون دلیل علمی داره.

reza sf ۴ ۸
هادی مشایخی
خب اینم دلیل غیر علمی نیست.
مگه علم فقط فیزیک و شیمیه؟

مگه جایی آزمایش شده که علمی باشه؟

هادی مشایخی
مگه تمام علوم آزمایشگاهی هستن؟
علوم نظری
فلسفه و منطق
الهیات

از اون گذشته شما خودت آزمایش کردی. علمت نتیجه ی مشاهدات خودته
شاید قابل اثبات برای بقیه نباشه ولی این دلیل نمیشه که علم نباشه

البته من که نظری ندارم اما قطعا فلسفه و ریاضیات علم نیستن مطالعه اینجا

هادی مشایخی
بله در تعریف آکادمیک علم ، فلسفه و الهیات و علوم دینی ، جزو علوم به حساب نمیاد.من بحث آکادمیک و دقیق نکردم. منظورم به معنای عام بود نه معرف خاص لغت علم. که در اون مورد هم اختلاف نظرات زیادی در تعریف علم وجود داره.
اما ریاضیات:
اگه از دیدگاه مکتب تجربه گرایی که اصالت را به آزمایش مشاهده و تجربه میده به موضوع نگاه کنیم حرف شما کاملا صحیح است.
ولی از دیدگاه عقل گرایی وبرخی مکاتیب مثل واقع گرایی و تعدادی دیگر از مکاتب ،ریاضیات قطعا علم به حساب میاد و بعضی از صاحب نظران فقط چیزهایی که در ریاضیات مورد تایید باشه را علم به حساب میارن.

با احترام فراوان

تعریف آکادمیک!!!؟ علم یک تعرف داره که همه قبولش دارن اگر تعریف علم رو قبول ندارید مشکل شماست نه علم
در فلسفه علم تعریف میشه اما خودش علم نیست این پذیرفته شدست و بین دانشمندا و فلاسفه  اختلافی داخلش نیست.
اگر در رابطه با ریاضیات این طور فکر میکنید من در این مورد هیچ بحثی با شما ندارم.


هادی مشایخی
شما بین گپ عامیانه و مباحثه ی آکادمیک تفاوتی قایل نیستید؟اگه نیستید مشکل از من نیست.

این که فلسفه علم نیست و در هیچکدام از تعاریف علم نمیگنجه من هم قبوا دارم. نه تنها فلسفه بلکه خیلی از چیزهایی که مردم قبلش کلمه ی علم رو میارن علم حساب نمیشه.

میشه تعریفی از علم ارائه بدید که مورد توافق تمام دانشمندان باشه و اختلافی در اون نباشه؟

پیش نهاد میکنم مقداری در مورد فلسفه ی علم و مکاتب فلسفی مطالعه ی سطحی داشته باشید.اتفاقا در فلسفه ی علم تعریف علم یکی از بزرگترین چالش هاست که توافقی در موردش وجود نداره.

حتی یه سرچ کوچیک توی اینترنت بزنید بیش از پنج نوع تعریف مختلف معتبر از علم پیدا میکنید.
در مورد ریاضیات هم من اینطور فکر نمیکنم تمام عقل گراها مثل اسپینوزا و لایب نیتز اینطور فکر میکنن.

شما بیش از اندازه اصالت رو به تجربه می دید و بیش از حد فکر میکنید که درست فکر می کنید.

اگر شما ایمان دارید که فلسفه علمه پس بحث کردن من با شما کاملا اشتباست و اصلا نیازی به بحث نیست چون اگه تا ابد هم بحث کنیم به نتیجه نمیرسیم 

اما اگه دنبال واقعیتید و میخواید بفهمید کی حرف درست و واقعی رو میزنه نمیتونید از خودتون سند بیارید از جای درست سند نشون بدید که فلسفه علمه منم خوشحال کنید نه با استدلال شخصی
این که بهم میگید برو یکم فلسفه بخون و به شکل اونم سطحی درباره مکاتب فلسفی مطالعه کن از دو حالت جبری خارج نیست یا منو نمیشناسید که در این صورت کسی که از روی ناشناخته هاش قضاوت میکنه باید خدا به داد بقیه اطرافیانتون برسه دو از اونجایی که هیچ آدم با شعور و باسوادی ، سواد دیگران رو زیر سوال نمیبره خودتون سوادشو ندارید و دارید با سفسطه توپ رو تو زمین من میندازید که اره تو بیا بگو.
حتی انقدر نفهمیدید منظور از تعریف عبارت روی کاغذ نیست بلکه ماهیتشه.حتی اسم هم مدرک نیست چه برسه به تعریف مثل علم حساب علم جبر و... کدوم دانشمندی روی اصل و تعریف علم اختلاف داره؟ به من نشون بدید بگه این هنر نیست علمه این فلسفه نیست این علمه!
اگر کوچکترین مدرکی از این دارید که اسپینوزا ، لایب نیتز و یا حتی بقیه ریاضیدانان فیلسوف مثل دکارت و حتی پانتم که به خاطر مکتب تحلیلیش عمرش رفت گفتن ریاضیات جزو علمه خوشحال میشم تو کتابا یا حرفاشون نشونم بدید در غیر این صورت ادعاتون رو بلوف قلمداد میکنم.
در پایان بذارید یه سوال بپرسم چه کسی زیر پست من کامنت گذاشت و چه کسی ادعا کرد علم ماورای فیزیک و شیمی و... هست. حالا کی بیشتر فکر میکنه درست میگه؟ من یا شما؟

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.