صبر و پاداش

سه بچه با فرهنگ ها و رنگ پوست متفاوت داخل یک اتاق هستند روبروشون یک میز و جلوی هر کدوم یک بشقاب که توش فقط یک شیرینی هست قرار داره بهشون گفته میشه اگر این شیرینی رو خوردین که هیچی ما شمارو دعوا نمیکنیم چون حقتونه اما اگه فقط 6 دقیقه بتونید روی این صندلی بشینید و لب به اون شیرینی نزنید ما بجای این یه شیرینی سه تا شیرینی دیگه بهتون میدیم. از این که بچه ها منظورشون رو به خوبی فهمیدن مطمئن میشن و اتاق رو ترک میکنن.

اتاق به وسیله دو دوربین مدار بسته که روی سقف و دیوار نصب شده کاملا تحت نظارت و کنتروله و هیچ جای اون برای مخفی شدن بچه ها مناسب نیست. بچه سفید پوست قبل از یک دقیقه شروع میکنه به خوردن شیرینی چون تحمل نمیکنه گرسنه بمونه حتی یک ثانیه رو اما وقتی شیرینش تموم میشه میفهمه ای داد هنوز سیر نشده و احساس بدی بهش دست میده. بچه زرد پوست جاه طلبه اما نمیدونه باید چیکار کنه از صندلی میاد پایین یه چرخی تو اتاق شبیه سلول میزنه و چنتا پرش و مسخره بازی در میاره تا بتونه 7 دقیقه رو تحمل کنه اما در آخرین لحظات نمیتونه مقاومت کنه و گرسنگی بهش چیره میشه و در دقیقه 6 شروع میکنه به خوردن شیرینیش.

بچه سوم که سیاه پوسته اما جریانش با اون دوتای دیگه فرق میکنه از همون لحظه ای که بش گفتن اگه نخوری ستا بهت میدیم تنها چیزی که میتونه ببینه سه تا شیرینیه عقلش به احساساتش می چربه و روی صندلی خشکش میزنه به اون شیرینی تنها زل زده و انگار اون یکی رو 3 تا میبینه هر لحظه که از وقت تیین شده میگذره بر خلاف زرد پوست عزمش برای نخوردن و سختی کشیدن برای اون شیرینی تنها داخل بشقاب بیشتر و بیشتر میشه.

هفت دقیقه تموم میشه و این آزمایش روان شناسی هم تموم میشه. مهم نیست بعدش چه اتفاقی میوفته آیا به اونا بازم شیرینی میدن آیا اونا بازم گرسنگی میکشن چرا هفت دقیقه چرا گرسنه بودن هیچ کدوم اینا مهم نیست مهم اینه که زندگی ما تو این آزمایش خلاصه میشه. کیا زود اون شیرینی رو میخورن کیا دیر و کیا نمیخورن.


reza sf ۷ ۵
نار تی تی
چه ازمایش جالبی !

عجول بودن و هیجانی عمل کردن سر یه سری چیزا علاوه بر بد بودنش اعصاب خود ادم رو هم خراب میکنه :|

دقیقا

مسـ ـتور
خیلی خیلی مثال قشنگی بود (:
دقیقا همین طوره

:|

BLOSSEM CHERRY
ویدیوی این ازمایش روانشناسی رو من توی یکی از مستندها دیده بودم اگه اشتباه نکنم و اونجا تعداد بچه ها بیشتر از سه نفر بود . اما گذشته از اینا خوشحالم تا که تا اینجا زندگیم تصمیماتم رو مثل بچه سومی گرفتم و پشیمون هم نشدم .

+ نکته ی فوق کنکوری : پاراگراف سوم ، خط چهارم ، املای کلمه ی تعیین  احتمالا اشتباه تایپی بوده . دوست داشتید اصلاح بفرمایید . ( صرفا جهت اطلاع !)

تعدادی از پست های وبتون رو خوندم و خوشم اومد . سپاس .

از معروف ترین آزمایشای روانشناسی کودکان حساب میشه در کتاب یونگ هم نوشته شده

نکته کنکوری در پست امضای بد به چرایی داشتن غلط املایی اشاره کردم
:|

یه بنده خدا
جالب بود

:|

آقای سین
عمر آدم کمتر از 7 دقیقه است که بخوای براش سختی هم بکشی :)

:))

BLOSSEM CHERRY
چون پستی(امضای بد) که اشاره کردید جز پست های اولیه تون بود مطالب رو از پست اولتون خوندم .
دلیل جالبی اورده بودید برای غلط املایی ها .البته به چشم ادم هایی که حداقل 12 سال توی سیستم اموزشی بهشون دیکته شده که درست بنویسیم درنگاه اول چشم نواز نمیاد اما غلط املایی داشتن خیلی هم چیزی مهمی نیست. مهم محتواس که مخاطب چه با غلط چه بی غلط در اکثر مواقع متوجهش میشه . در هرحال وبلاگتون رو به خاطر مطالب جالبی که داشت لینک کردم .
:)

ممنون شما هم لینک شدید

لطفا عکس های پر حجم داخل صفحه اصلی وبلاگتون قرار ندید الان دیدم یه عکس لودش 17 مگابایت حجم میگرفت برای من که نامحدود دارم مشکلی نیست اما مخاطبینتون بدبخت میشن با این حجم از دست رفته

BLOSSEM CHERRY
بابت توصیه تون خیلی ممنونم . خودم بعد از اینکه پست رو گذاشتم متوجهش شدم و فرصت اصلاح پیدا نکردم . الان اصلاحش کردم .

از قدیم گفتن سوار کی خبر از پیاده داره و سیر کی خبر از گرسنه . نت من هم نامحدوده برای همین قبل از پست گذاری بهش فکر نکردم .
سپاس از تذکرتون .

سپاس از شما

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.